logo
hd-img hd-img

Timeless in Slachtstraat : Jean-Luc Godard

Á Bout de Souffle, Une Femme est Une Femme, Le Mépris en Bande á Part van 6 november t/m 30 november te zien in Slachtstraat

Timeless in Slachtstraat: Jean-Luc Godard

logo

“Cinema is truth at 24 frames a second.”

 

Jean-Luc Godard was zonder meer het meest eigenzinnige exponent van de Franse Nouvelle Vague stroming die het filmlandschap tijdens de jaren zestig volledig op zijn kop zou zetten. Toen hij afgelopen september op 91-jarige leeftijd overleed, verloor de wereld dan ook één van de meest invloedrijke filmmakers aller tijden.

 

Zijn debuutfilm À Bout De Souffle uit 1960 veegde de vloer aan met gevestigde conventies omtrent narratief en vorm en Godard zou dat zijn vier decennia durende carrière blijven doen met een speels gemak en innig politiek engagement. Met films als Pierrot Le Fou, Le Mépris en Vivre Sa Vie luidde de Fransman een tijdperk van cinematografische vrijheid in waarvan menig hedendaags filmmaker nog altijd de vruchten van plukt. Of het nu de klassiekers zijn van dat andere buitenbeentje, Quentin Tarantino, New Hollywood regisseurs als Martin Scorsese of Francis Ford Coppola, of de Hongkongse auteur Wong Kar-Wai, de invloed van Godard en de bevrijdende innovatie die hij voorstond, is onlosmakelijk verbonden met hun werk.

 

Cinema’s original enfant terrible, Jean-Luc Godard was one of the leaders of the French New Wave, a key influence on American cinema of the 1970s and one of the few true auteurs still making movies. We sceen Une Femme est une Femme and Bande Á Part on November 16th and 27th with English subtitles.


Poster for

À Bout de Souffle (1960) Jean-Luc Godard

Er was een vóór À Bout de Souffle en er was een na À Bout de Souffle. Jean-Luc Godard maakte in 1960 op stormachtige wijze zijn entree in de filmwereld met deze jazzy, losbandige en sexy hommage aan de Amerikaanse filmgenres waar hij veelvuldig over schreef als recensent voor iconisch filmblad Cahiers ...


Verwacht op 06 nov 2022

Lees meer

Poster for

Une Femme est une Femme (1961) Jean-Luc Godard

Une femme est une femme, compulsively innovative director Jean-Luc Godard presents "a neorealist musical—that is, a contradiction in terms." Featuring French superstars Anna Karina, Jean-Paul Belmondo, and Jean-Claude Brialy at their peak of popularity, Une femme est une femme is a sly, playful tribute to—and interrogation of—the American musical comedy, ...


Verwacht op 09 nov 2022

Lees meer

Poster for

Le Mépris (1963) Jean-Luc Godard

Jean-Luc Godard's subversieve uitstapje naar commercieel filmmaken is een met sterren bezaaid Cinemascope-epos. In Le Mépris speelt Michel Piccoli een scenarioschrijver die verscheurd wordt tussen de eisen van een trotse Europese regisseur (gespeeld door de legendarische regisseur Fritz Lang), een brutale en arrogante Amerikaanse producer (Jack Palance) en zijn gedesillusioneerde vrouw Camille (...


Verwacht op 13 nov 2022

Lees meer

Poster for

Bande à part (1964) Jean-Luc Godard

Four years after À Bout de Souffle, Jean-Luc Godard reimagined the gangster film even more radically with Bande à part. In it, two restless young men (Sami Frey and Claude Brasseur) enlist the object of both of their fancies (Anna Karina) to help them commit a robbery—in her own home. This audacious and wildly entertaining French ...


Verwacht op 16 nov 2022

Lees meer